Blues veur Joe Recensie Rootstime
Folk en bluesliedjes in het Gronings dialect gezongen: dat is wat u mag verwachten van het muzikale trio dat zich ‘Vollek!’ pleegt te noemen. Zanger en snarenvirtuoos Freddie van der Beek, zijn broer Jaap van der Beek (percussie) en violist en contrabassist Theo Platje hebben zich toegespitst op het spelen van vlot in het gehoor liggende folkdeuntjes met hier en daar wat Oost-Europese invloeden.
Met het album “Blues Veur Joe” brengt ‘Vollek!’ hun debuutplaat op de markt met daarop twaalf liedjes in het voor de meeste Vlamingen bijna of compleet onbegrijpbare Groningse dialect. Gelukkig maar dat ze een cd-boekje in het hoesje hebben toegevoegd met wat meer uitleg over de inhoud van de liedjes.
Freddie van der Beek schreef de meeste songteksten en componeerde ook de muziek voor de eigen nummers. Het leuke aan deze plaat is echter dat er vijf van de twaalf nummers op bekende muziek van internationale artiesten worden gebracht. Zo is “Wonderboar Vannacht” natuurlijk een Groningse versie van “Wonderful Tonight” van Eric Clapton en zult u in “In De Noaberschop” misschien wel de Tom Waits-klassieker “In The Neighborhood” herkennen, de song die in 1983 zo mooi prijkte op diens album “Swordfishtrombones”.
“t Wotter” (zie video) is een Gronings verhaal over de periode waarin moeder van der Veen aan kanker overleed, een lied dat hier op indrukwekkende wijze gezongen wordt op de tonen van Bruce Springsteen’s “The River” uit het gelijknamige dubbelalbum van 1980. “Kom Hier Mien Laif” is een heel speciale versie van het prachtige “Storybook Love” van de betreurde Willy DeVille.
Helemaal aan het einde van deze leuke plaat brengt ‘Vollek!’ het vrolijk swingende “Dou t Mor Over” wat een Groningse bewerking blijkt te zijn van het countrybluesnummer “Move It On Over” dat Hank Williams heeft geschreven, voor het eerst opnam in de zomer van 1947 en er dat jaar zijn allereerste grote hit mee had.
Met al die informatie over de covers zouden we bijna vergeten dat ook de eigen nummers van ‘Vollek!’ best de moeite van het beluisteren waard zijn. Dat geldt wat ons betreft dan vooral voor openingstrack “Billie”, het door vioolspel gedomineerde “Haarst” en de emotioneel gevoelige albumtitelsong “Blues Veur Joe” over het mondharmonica dat de 16-jarige Freddie net voor haar dood van zijn moeder heeft gekregen.
Sterk contrasterend hiermee is het grappig bedoelde liedje “Spiekerboksemblues” waarin het huidige fenomeen van de opzettelijk van gaten en scheuren voorziene spijkerbroek op de korrel wordt genomen. We denken dat deze plaat nog beter tot zijn recht zal komen als je het dialect in deze liedjes begrijpt, dus in Groningen en omgeving zal de cd “Blues Veur Joe” gegarandeerd een topper gaan worden.
Bron: RootsTime.be